Szukaj

    Wybór lokalizacji pod własny biznes - 4 kluczowe czynniki

    Mały biznes to duży potencjał, ale trzeba mu pomóc już na starcie. Przeczytaj krótki poradnik o tym na co zwrócić uwagę, gdy zastanawiasz się pod jakiem adresem otworzyć własną działalność. 

    Podjęcie decyzji o nowej inwestycji zawsze wiąże się z dużym ryzykiem oraz niepewnością. Decydując się na otwarcie działalności takiej jak cukiernia, sklep spożywczy czy salon kosmetyczny często wybieramy lokalizację bazując na własnej intuicji. Intuicja to bardzo ważna cecha każdego przedsiębiorcy, ale warto wesprzeć ją twardymi danymi. Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych kwestii, które początkujący przedsiębiorca powinien przeanalizować wspomagając się narzędziami Location Intelligence (dowiedz się czym jest Location Intelligence).

    1. Sprawdź jakie jest natężenie ruchu w pobliżu potencjalnego lokalu - czyli ile osób pojawia się tam w ciągu dnia.

    customer journey

    Ta informacja jest istotna z prostego powodu – chcesz być tam, gdzie są Twoi klienci. Ścieżki ruchu pieszych oraz samochodów to jedne z najważniejszych czynników wpływających na potencjał danej lokalizacji, a jednocześnie są jednymi z najtrudniejszych do oszacowania "gołym okiem". Zobacz ile osób przechodzi oraz przejeżdża koło interesującej Cię lokalizacji, oraz dokładnie przeanalizuj jak ruch rozkłada się na poszczególnych ulicach. Często miejsca pozornie nieatrakcyjne (znajdujące się na uboczu) mogą okazać się oblegane przez pieszych w godzinach porannych i popołudniowych ze względu na to, że są po drodze na przystanek komunikacji miejskiej.

    2. Okoliczni mieszkańcy, czyli potencjalni klienci - dowiedz się o nich jak najwięcej.

    potencjalni klienci

    Gdy posiadasz dostęp do odpowiednich danych, zdobycie szczegółowej wiedzy o mieszkańcach jest dziecinnie proste. Przede wszystkim zwróć uwagę, jaka liczba mieszkańców występuje w danym zasięgu. Informacja o średniej wieku w  okolicy pozwoli Ci określić czy dany obszar zamieszkują raczej osoby starsze czy młodsze. Zwróć uwagę, ilu mieszkańców jest w konkretnym wieku - ile jest dzieci i młodzieży, a ile osób starszych. Porównaj to z grupą docelową Twojej oferty i zastanów się czy ta okolica to najlepsze miejsce, gdzie możesz pozyskać zadowalającą Cię liczbę klientów. Ważną informacją są również średnie zarobki ludzi mieszkających w zasięgu. Determinuje to jaką część swojego budżetu będą mogli przeznaczyć na Twoje usługi lub produkty. 

    3. Poznaj konkurencję w okolicy i zastanów się czy jesteś w stanie przebić się ze swoją ofertą.

    konkurencja
     

    Niezwykle ważne przed podjęciem decyzji o inwestycji jest zdobycie wiedzy o konkurencji w danej okolicy. Jeżeli wiesz już ilu klientów możesz spodziewać się w analizowanym obszarze oraz oszacowałeś/aś jaką część budżetu mogą przeznaczyć na usługi lub produkty, które chcesz oferować to teraz pora przeanalizować z kim przyjdzie Ci konkurować. Przeanalizuj ile konkurencyjnych placówek znajduje się w okolicy - między Tobą i nimi rozłoży się ruch w okolicy. Wybieraj miejsca, w których konkurencja jest względnie mniejsza, tak aby móc przyciągnąć jak najwięcej klientów. Względnie oznacza tutaj w stosunku do liczby mieszkańców oraz pieszych - lepiej wybrać lokalizację, w okolicy której znajdują się dwa punkty konkurencyjne i 10 tys. potencjalnych klientów niż jeden punkt konkurencyjny i 3 tys. klientów.
    Zwróć uwagę w jakiej odległości od analizowanego adresu znajduje się Twoja potencjalna konkurencja i jaki dostęp do niej mają okoliczni mieszkańcy oraz piesi. Jeżeli Twój adres znajduje się bliżej większego skupiska ludzi lub uczęszczanych ulic, będziesz miał/a szansę przejąć część klientów konkurencji.

    4. Bądź świadomy/a jak zmieni się okolica w przyszłości - dowiedz się jakie inwestycje są planowane. 

    planowane inwestycje

    Decydując się na nową wieloletnią inwestycje, warto wiedzieć jak zmieni się okolica w przyszłości. Obserwując okolicę nie zdobędziesz wiedzy jakie są plany związane z jej rozwojem. Dowiedz się kiedy i co ma powstać w najbliższym otoczeniu. Planowane nowe budynki mieszkalne sprawią, że pojawi się tam więcej stałych potencjalnych klientów.
    Zwróć również uwagę na inne inwestycje, takie jak biurowce, budynki handlowo-usługowe, obiekty administracji publicznej, obiekty szkolnictwa i wiele innych, które z punktu widzenia Twojego biznesu są istotne. Część z nich może zwiększyć liczbę ludzi w tym miejscu (jak obiekty biurowe), a część może być związana ze zwiększeniem konkurencji lub usług komplementarnych (jak obiekty handlowo-usługowe). Dowiedz się również, czy w danej okolicy planowane są remonty ulic i jak może wpłynąć to na przyszły ruch w pobliżu Twojej inwestycji. Planowany remont drogi może wyłączyć lub znacznie ograniczyć ruch wokół Twojego biznesu.

    Wskazówka: Porównuj lokalizacje, aby wybrać tę z największym potencjałem.

    Decydując się na własny biznes warto rozważyć przynajmniej kilka lokalizacji i dopiero spośród nich wybrać tę, która wydaje się być najbardziej trafna. Warto na samym początku zastanowić się czego oczekujemy od lokalizacji i jakie warunki musi spełniać. Wypisz najważniejsze z nich (np. charakterystyka mieszkańców, ich minimalne zarobki, maksymalna liczba konkurencji, dostęp do komunikacji, maksymalna cena lokalu na wynajem), a następnie przeanalizuj poszczególne adresy, weryfikując czy spełniają one wcześniej ustalone założenia.

    Jeśli chcesz już teraz zdobyć niezbędne informacje, które pomogą Ci podejmować lepsze decyzje biznesowe przejdź do aplikacji placeme.

    Poświęć czas na to, aby zastanowić się jak uzyskane informacje mogą wpłynąć na przyszłość Twojego biznesu w danym miejscu. Zweryfikuj to ze swoimi planami i podejmuj decyzje oparte na wyciągniętych wnioskach!

     

    Już teraz sprawdź, jak działa Placeme.
    Załóż darmowe konto.

    Skontaktuj się z nami

    przygotujemy dla ciebie indywidualną ofertę · znajdziemy najlepsze miejsce dla twojej działalności

    lub Zarejestruj się
    przygotujemy dla ciebie indywidualną ofertę · znajdziemy najlepsze miejsce dla twojej działalności