Szukaj

    Jak znaleźć idealną lokalizację dla restauracji?

    Dobre miejsce ma ogromny wpływ na popularność lokalu, zaś zła lokalizacja to jedna z najczęstszych przyczyn jego porażki. 

    "Lokalizacja, lokalizacja, lokalizacja" to słynna zasada określająca trzy najważniejsze kryteria determinujące wartość nieruchomości. Nie można jej w 100% przełożyć na rynek gastronomiczny, ponieważ na sukces restauracji wpływa wiele innych czynników, choćby takich jak dobre jedzenie! Wyobraź sobie jednak sytuację, w której wychodzisz z kina w sobotni wieczór i czujesz, że popcorn nie zaspokoił w pełni Twojego głodu, bo burczy Ci w brzuchu. Udasz się do sprawdzonego lokalu na drugim końcu miasta czy do najbliższej otwartej restauracji? Odpowiedź jest prosta. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek dotyczących czynników, które musisz przeanalizować przed podjęciem decyzji o wynajmie lub kupnie lokalu. 

    Określ swoją grupę docelową i dowiedz się gdzie jest

    To najważniejsze pytanie, jakie możesz sobie zadać przy wyborze lokalizacji restauracji. Kim są Twoi idealni klienci i co ich łączy? Jest to zależne od rodzaju lokalu jaki chcesz otworzyć. Restauracje typu fast food będą odwiedzać względnie młodsi ludzie o niższych zarobkach. W tym przypadku szczególne znaczenie ma również natężenie ruchu. Lokale o bardziej ekskluzywnym profilu przyciągną za to starszych klientów z grubszym portfelem. Wiek i zarobki to podstawowe zmienne, których wartości musisz ustalić tworząc profil swojego klienta. 

    Po identyfikacji rynku docelowego i opracowaniu profilu klientów, musisz odkryć gdzie ci klienci się znajdują. Pamiętaj, że chcesz umieścić swoją restaurację w pobliżu ludzi, którzy będą ją odwiedzać. W przypadku analizy populacji osób stale przebywających w  okolicy, warto najpierw ustalić zasięg z jakiego będą mogli dotrzeć do lokalu (np. 10 min piechotą, 5 min samochodem...) i wybrać obszar charakteryzujący się maksymalną ilością osób pasujących do profilu Twojego klienta. 
    Ostatnie pytanie - czy w danym obszarze jest tych klientów wystarczająco dużo? Nie tylko jakość klienta, ale i jego ilość ma znaczenie! W końcu zakładasz restaurację również po to, aby zarabiać. 

    Zbieranie tych danych samodzielnie byłoby, lekko mówiąc, kłopotliwe i czasochłonne. Na szczęście żyjemy w XXI wieku, kiedy wszystkie te informacje mogą być dostępne po kilku kliknięciach myszką. Na poniższym obrazku znajdują się przykładowe dane demograficzne, które można uzyskać z pomocą odpowiedniego narzędzia do analizy lokalizacji. 

    Dane o mieszkańcach i ich zarobkach

    Możesz ponadto zyskać wiedzę o rozkładzie zabudowy w mieście - gdzie jest największe zagęszczenie budynków rodzinnych, biurowych lub obu, jeśli chcesz dotrzeć zarówno do okolicznych mieszkańców jak i pracowników.

    Wizualizacja zabudowy w mieście

    Analiza ruchu pieszego i samochodowego

    Natężenie ruchu jest kluczowe. Załóżmy że okolica jest gęsto zamieszkana, to naprawdę świetnie, ale aktywność wokół Twojego lokalu też się liczy. Przykładowo, co z tego że restauracja znajduje się obok dużego osiedla, jeśli jest przy ulicy która nikomu nie jest po drodze? Oczywiście istnieją biznesy z góry nastawione na obsługiwanie przede wszystkim okolicznych mieszkańców. Jednak w przeważającej większości przypadków natężenie ruchu to element odgrywający olbrzymią rolę przy wyborze lokalizacji.

    Poniżej kilka pytań, na które warto znać odpowiedź:

    • Ile osób pojawia się w ciągu dnia w okolicy?
    • Czy ważniejszy jest dla mnie ruch pieszy czy samochodowy? Czy przy lokalu jest parking?
    • Czy większość ruchu tworzą okoliczni mieszkańcy czy osoby przyjeżdżające z drugiego końca miasta?
    • Głębsza analiza: Jakie jest natężenie ruchu między godziną 10:00  a 12:00 w sobotę? Lub między 15:00 a 18:00 we wtorki i czwartki?

    Ruch pieszych jest ważny, ponieważ reprezentuje przepływ osób, które potencjalnie mogłyby przejść obok Twojego lokalu. Widoczność jaką zapewnia restauracji lokalizacja o wysokim natężeniu ruchu może łatwo stać się jej głównym źródłem reklamy. 

    Do badania natężenia ruchu wykorzystywane są dane mobilne, pochodzące z telefonów komórkowych. Dostęp do nich uzyskuje się poprzez aplikacje pobierane przez użytkowników urządzeń mobilnych. Dane są aktualizowane na bieżąco, dzięki czemu wyniki analizy są rzeczywiste i aktualne.

    Wizualizacja natężenia ruchu pieszych i samochodów

    Masz już wiedzę na temat wielkości populacji interesujących Cię obszarów. Uwzględnij dodatkowo dane o ruchu, aby podjąć decyzję o najlepszym miejscu dla Twojego wymarzonego lokalu.

    Analiza konkurencji

    Tutaj można przyjąć dwie odmienne strategie. Pierwszą, bardziej intuicyjną, jest znalezienie miejsca na restaurację z dala od konkurencji. Nie ma wtedy konieczności dzielenia się klientami z innymi punktami gastronomicznymi, ale nasuwa się proste pytanie - dlaczego nikt wcześniej nie wybrał tego obszaru? Czy na pewno będą tu klienci? Jest to bardziej ryzykowna opcja, ale jednocześnie wiąże się z szansą na  większy zysk. 

    Inna możliwość to wzorowanie się na konkurencji. Lokale gastronomiczne często wybierają miejsca obok najbardziej zaciekłych konkurentów.  Usytuowanie się w pobliżu rywali i wspólne tworzenie "zagłębia" gastronomicznego sprawi, że ludzie będą kojarzyć tę okolicę z jedzeniem - dobrym tego przykładem jest ulica Poznańska w Warszawie.  Zwiększająca się liczba restauracji, a co za tym idzie, większy wybór zadziała jak magnes przyciągający klientów. Nie chodzi tu jednak o otwieranie dziesiątej pizzerii na jednej ulicy (chyba, że mamy pewność że nasza pizza bije pozostałe na głowę!). Ludzie cenią sobie różnorodność i skorzystają z niej, jeśli dasz im ku temu okazję. 

    Odpowiednia aplikacja analityczna pozwoli Ci porównać kilka adresów pod kątem obecności punktów konkurencyjnych. 

    Dane o konkurencyjnych restauracjach w okolicy

    Dodatkowy czynnik - poziom przestępczości w okolicy

    Wskaźnik przestępczości będzie miał wpływ na pewne koncepty bardziej niż na inne.  Jeśli prowadzisz restaurację o profilu rodzinnym, najlepiej trzymać się z dala od obszarów o wysokim wskaźniku bójek i kradzieży. 

    Dane o przestępczości w okolicy

    Konieczność przeprowadzenia takiej liczby analiz może zniechęcić. Jednak zarządzanie nimi staje się bardzo proste, nawet dla osób bez umiejętności analitycznych, dzięki rozwiązaniom Location Intelligence takim jak placeme. Narzędzie analizujące lokalizację to w branży gastronomicznej wisienka na torcie dająca ogromną przewagę na starcie. Aż ślinka cieknie.

     

    Już teraz sprawdź, jak działa Placeme.
    Załóż darmowe konto.

    Skontaktuj się z nami

    przygotujemy dla ciebie indywidualną ofertę · znajdziemy najlepsze miejsce dla twojej działalności

    lub Zarejestruj się
    przygotujemy dla ciebie indywidualną ofertę · znajdziemy najlepsze miejsce dla twojej działalności