Szukaj

    Analityka lokalizacyjna: jak wykorzystać ją w planowaniu ekspansji?

    Gdzie otworzymy nowy sklep? Jak możemy go rozwijać, nie szkodząc naszym innym placówkom? Gdzie są nasi główni konkurenci? Jak powtórzyć sukces naszych najlepszych sklepów? Jak przewidzieć sprzedaż w potencjalnej lokalizacji?

    Decyzja o ekspansji w branży retail wiąże się z wieloma wyzwaniami, w związku z tym proces wyboru odpowiedniej lokalizacji jest długi i pełen wątpliwości. Wiele godzin pracy w terenie i trudność oszacowania, który adres przyniesie większe zyski to niektóre ze zmartwień pracowników działu ekspansji. 

    Aby znaleźć odpowiedzi na te zagadkowe pytania, coraz więcej specjalistów zwraca się w stronę nowych technologii. Location Intelligence, czyli analityka lokalizacyjna dostarcza im unikalnej wiedzy o obszarze podlegającym ocenie pod kątem ekspansji.  

    Wykorzystanie analityki lokalizacyjnej w planowaniu ekspansji

    Dostęp do trudno osiągalnych informacji o lokalizacji

    Co rozumiemy przez "trudno osiągalne"? Przede wszystkim takie, których nie da się uzyskać w tani i szybki sposób, na własną rękę. Najprostszym przykładem są dane o natężeniu ruchu pieszych i samochodów, o określonych porach dnia i tygodnia. Jest to bardzo ważny czynnik przy wyborze lokalizacji sklepu, znacznie wpływający na atrakcyjność danego adresu. Zebranie tych informacji manualnie, tak aby wiernie oddawały rzeczywistość, jest kompletnie nieopłacalne ze względu na czasochłonność takiego procesu. Jednak dzięki technologii, która zbiera i przetwarza dane o użytkownikach urządzeń przenośnych możliwa jest ich precyzyjna lokalizacja, a co za tym idzie - uzyskanie informacji o tym ile ludzi znajduje się o określonej porze w danym miejscu. 

    To jednak nie wszystko! Location Intelligence tym różni się od rozwiązań typu GIS (System Informacji Geograficznej), że jego rolą nie jest samo dostarczanie danych, ale również tworzenie zaawansowanych modeli analitycznych i predykcyjnych, które pozwalają efektywniej planować działania w organizacji. 

    Zapobieganie kanibalizacji

    Przejęcie klientów konkurencji jest celem każdego detalisty, ale nikt nie chce okradać z klientów samego siebie. Kanibalizacja oznacza spadek wielkości sprzedaży lub udziału w rynku jednego produktu w wyniku wprowadzenia nowego produktu przez tego samego producenta. W branży retail, wystąpienie kanibalizacji powoduje, że otwarcie nowego sklepu może nie przynieść sieci oczekiwanego poziomu wzrostu. Jest to problem, który dotyczy nie tylko detalistów, ale też banków, restauracji czy FMCG-ów.  Jak przedsiębiorstwo może minimalizować negatywne skutki tego zjawiska? Odpowiedź jest prosta: poprzez oszacowanie przed otwarciem, ilu nowych klientów wygeneruje nowy sklep bez ingerencji w odwiedzalność istniejących punktów. W tym momencie warto skorzystać z narzędzia dysponującego podobną analityką, ponieważ znajomość tego wskaźnika może pomóc w ustaleniu właściwej strategii rozwoju. 

    kanibalizacja

    Powtarzanie sukcesu istniejących punktów

    Zidentyfikuj czynniki sukcesu swoich punktów sprzedaży i znajdź idealną lokalizację, powielając te czynniki i zmniejszając ryzyko nowego otwarcia. Pierwszym krokiem jest ustalenie, co tak naprawdę przynosi wysoki przychód w danym sklepie. Oczywiście, nie będą to tylko i wyłącznie czynniki lokalizacyjne, ale w kontekście szukania miejsca na nowy sklep odgrywają one szczególną rolę. Opłaca się sprawdzić, co jest wspólnym mianownikiem najlepszych placówek -  może to być konkretny profil klientów, odległość od punktów konkurencyjnych itp.. 
    Drugim wyzwaniem jest znalezienie podobnych obszarów. Należy zidentyfikować nowe lokalizacje, w oparciu o wcześniej ustalone kryteria sukcesu, którymi może być przykładowo populacja (np. 6 000 mieszkańców w promieniu 10 minut) lub natężenie ruchu pieszych (np. 50 000 osób dziennie). Z aplikacją geoanalityczną placeme możesz zdobyć te informacje w kilka minut. 

    powtarzanie sukcesu najlepszych sklepów na podstawie danych

    Realne korzyści z wdrożenia analityki lokalizacyjnej do Twojego biznesu

    Dowiedz się, ile dokładnie czasu i pieniędzy można zaoszczędzić dzięki odpowiedniemu narzędziu, na podstawie dwóch poniższych przykładów.

    Zrozumienie potencjału lokalizacji przed inwestycją

    Znając popyt w danej lokalizacji można ocenić przyszły potencjał generowania obrotów przez nowy punkt, jeszcze przed zainwestowaniem w niego. Obecny rozwój technologii umożliwia określenie potencjalnej liczby klientów, przychodu lub dowolnie wybranego wskaźnika pod wskazanym adresem.

    Szerokie zbiory danych połączone z silnikiem nauczania maszynowego pozwalają w krótkim czasie stworzyć predykcję przychodów lub dopasowanie inwestycji do nowego miejsca. Co więcej, zyskujemy wiedzę nie tylko na temat danych liczbowych, ale też czynników wpływających na te dane! Mowa tu miedzy innymi o punktach konkurencyjnych w okolicy czy strukturze demograficznej mieszkańców.  Dzięki temu, w procesie decyzyjnym wybierana jest lokalizacja, która gwarantuje najlepszy zwrot w długim okresie.

    średni zysk miesięczny punktu handlowego w lokalizacji dopasowanej do popytu

    Skrócenie procesu analizy lokalizacji

    Zastąpienie samodzielnego zbierania i analizowania danych rozwiązaniem Location Intelligence skutkuje ogromną oszczędnością czasu. 

    Jeśli w organizacji istnieje proces zbierania danych który oparty jest na procesach manualnych, można go wydatnie przyspieszyć poprzez udostępnienie pracownikom odpowiedniego narzędzia. Dzięki temu, zaoszczędzą czas i koszty podróży klikając w aplikacji zamiast wizytując miejsce, a dane będą tak samo wiarygodne.

    Przykładowo, planując otworzyć w danym roku dwadzieścia nowych sklepów, należy odwiedzić po kilka, kilkanaście lokalizacji na sklep. Trzeba zaplanować wizytę i spacer po okolicy, przeanalizować najbardziej istotne dla organizacji czynniki oraz sporządzić raport o każdej lokalizacji, aby ostatecznie wybrać ją lub odrzucić. Korzystając z odpowiedniego oprogramowania można bezpośrednio z biura  badać lokalizacje, odrzucać nieefektywne warianty (np. takie o niewielkim ruchu pieszych, w których brakuje klientów o wymaganym profilu) i skupić się na lokalizacjach z największym potencjałem. Co więcej, dzięki ogromnej oszczędności czasu, ekspanderzy są w stanie przedstawić pełne, szczegółowe i dokładne podsumowanie najwyższemu kierownictwu, wspierając się analizą twardych danych przy uzasadnianiu swoich wyborów. 

    średni spadek czasu analizy lokalizacji

    W jaki jeszcze sposób Location Intelligence oszczędza Twój czas i pieniądze?

    Czas:
    • nie musisz samodzielnie szukać baz danych, a także ujednolicać ich i sprowadzać do jednolitego poziomu szczegółowości
    • nie musisz geokodować tych danych

    Pieniądze:
    • nie musisz kupować wielu baz danych
    • nie musisz zatrudniać specjalisty z wiedzą techniczną i statystyczną, aby umożliwił Ci korzystanie z baz danych poprzez odpowiednie ich przetworzenie

    I co najważniejsze, nie musisz zamykać sklepu przez błędny wybór lokalizacji!

    Wprowadzenie analityki lokalizacyjnej do strategii ekspansji rynkowej to krok podejmowany przez przyszłościowych detalistów, którzy chcą uniknąć kosztownych błędów i zmaksymalizować prawdopodobieństwo sukcesu. Czas odejść od kierowania się intuicją oraz wcześniejszymi doświadczeniami i zyskać konkurencyjną przewagę, dzięki konkurencyjnej technologii!


     

    Już teraz sprawdź, jak działa Placeme.
    Załóż darmowe konto.

    Skontaktuj się z nami

    przygotujemy dla ciebie indywidualną ofertę · znajdziemy najlepsze miejsce dla twojej działalności

    lub Zarejestruj się
    przygotujemy dla ciebie indywidualną ofertę · znajdziemy najlepsze miejsce dla twojej działalności